Françoise Stoop

De juten aardappel- of zandzakken met oneffenheden, naden en rafelranden, worden niet meer opgespannen. Ik laat ze loshangen binnen een raamwerk of boetseer ze daaromheen als reliëfs. Daarmee laat ik de natuur onze wens tot controle doorbreken. Deze drager, waarin de verf zo volledig wordt geabsorbeerd, is medebepalend voor de vorm van het schilderij. De rommelige schaduwen van de jute spelen met de compositie die gebaseerd is op het Hollandse polderlandschap met zijn eeuwenoude slotenstructuur waar enerzijds de strenge menselijke ordening en anderzijds de natuurlijke grilligheid op elkaar stuiten. Voor een deel geef ik de regie uit handen en beweeg ik mee met de eigengereidheid van het materiaal. Mondriaan, Rothko en Arte Povera zijn belangrijke voorbeelden voor mij.
Daarnaast maak ik keramiek, hand gedraaid met glazuurcomposities die heel dicht bij de schilderijen liggen. De kom is de oudste universele menselijke vorm.

Met mijn werk probeer ik een rustpunt te creëren in ons drukke, digitale leven.

Mijn werk hangt in Museum De Fundatie in Zwolle/Heino en in museum Belvedère in Heerenveen en wordt vertegenwoordigd door Galerie De Roos van Tudor in Leeuwarden.
Opleiding: Rietveld Academie Amsterdam en SBB keramiek-opleiding in Gouda

 

 

Françoise Stoop